Minkä pelon kohtaan juuri nyt?

Tuottavuuden suurin este on käsittelemättömät pelot. Pelot johtavat viivyttelyyn. Yksi näkökulma on nähdä tämä tapana. On hyvä tulla tietoiseksi peloistaan ja tavoistaan kohdata ne.

Mistä aloitan? Mikä olisi tehokkainta? Aloittaa niillä toistuvilla vai sillä vaikeimmalla?

Jokainen vastaus on oikea. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin: oikea vastaus on harvemmin rationaalisen analyysin tulos. Merkitsee enemmän, mitä teet sen eteen jotta päätöksestä tulee oikea kun olet tehnyt sen.

Ehdotankin, että valitset tavan joka on sinua vastassa juuri nyt. Huomaa se. Kohtaa se. Tunnista se: Anna sille nimi.

Mitä pelkään?

Tässä tekniikka, jonka opin Gradutakuu-kirjasta. Sen avulla graduni kirjoittamisesta tuli huomattavasti helpompaa.

Mikä estää minua tekemästä sen mitä olen päättänyt tehdä?

Avaa pelkoa vapaalla kirjoittamisella. Anna kynän laulaa. Voit oikein kunnolla antaa tunteiden vuotaa läpi.  Voit sitten tekstin hetken muhittua – anna sen odottaa viisi minuuttia – katsella tekstiä uudestaan läpi.

Pelottaako? Olisiko kivempaa jättää teksti kirjoittamatta? Ja sitten lukematta?

Ihan varmasti.

MIksi?

Jos on muuten hankalaa aloittaa, voit kirjoittaa miksi on hankalaa aloittaa. Ehkä huomaat, että oikea ongelma olikin vain avata Word-tiedosto. Kirjoittaminen on tapa. Ehkä sinulle on helpompaa kirjoittaa muistiinpanoja jonnekin muualle ja jossain muualla?

Jos haluat päästä vähemmällä, voit tietenkin nimetä pelon vain mielessäsi. Se harvemmin toimii yhtä hyvin.

Loppujen lopuksi tärkeintä on kuitenkin tunnistaa pelko ja antaa sille nimi. On samantekevää, mikä tekniikka sinulle toimii.

Onko se loinen, puunkanto vai virtahepo? Vai kenties jotain muuta?

Kun nyt tiedät, miksi eteneminen on vaikeaa ja kuinka vaikeasta asiasta on oikeasti kyse, ollaan jo pitkällä. Tiedostamaton mieli hoitaa usein ongelmat, kun olet tietoisesti käsitellyt ne. Albert Einsteinkin käyttäisi 55 minuuttia oikean ongelman määrittelyyn ja 5 minuuttia ongelman ratkaisuun.

Peloille on kuitenkin vaikeaa löytää aluksi nimet. Siitä tunnistamisessa on kyse.

Pelkojen käsittelyyn on siksi hyvä ottaa käyttöön työkalu kuten SuperBetter. SB on ilmainen sivusto, joka toimii kuin peli: tienaat pisteitä aina voittaessasi haasteen. Haaste voi olla esimerkiksi päästä kuukaudessa eroon viivyttelystä arkiaamuisin. SB tarjoaa valmiita haasteita kaiken maailman pelkoihin, joten sinun tarvitsee vain valita omasi.

Ehdotan siis seuraavaa.

Tee pelon kohtaamisesta tapa. Määrittele sille aika ja paikka. Näin kohtaat sen 2-3 kertaa todennäköisemmin.

Laita vaikka kalenteriin aluksi pari minuuttia, jolloin mietit pelkojasi. Jos tuntuu että sinulla on vähän energiaa aloittaa mitään uutta töissäsi ja kotonasi, mieti voisitko käydä pelkojasi läpi esimerkiksi työmatkalla. Superbetter toimii myös mobiiliselaimella.

Päätä, että teet pelon kohtaamisesta tavan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s