Eroon peloista – 3 kysymystä

Maanantaina kirjoitin erityyppisistä peloista. Eilen kirjoitin ohjeet miten voit määritellä omat pelkosi. Tänään käydään kiinni härkää sarvista.

Miten pääset eroon peloista?

Aloita määrittelemällä pelko. Pelko on prosessi jonka käyt läpi, huolimatta siitä oletko päättänyt siitä tietoisesti. Siksi pelko pitää ensin määritellä, jotta se on käsiteltävissä. Käy se läpi. Anna sille nimi.

1. Mikä pelko on kyseessä? Loinen, puunkanto vai virtahepo?

Loinen on usein toistuva tehtävä.

Puunkanto on pysyvä osa tehtävälistaa.

Virtahepo on mahdoton ja muodoton.

Kun tiedät mistä on kyse, pystyt pilkkomaan pelon osiin.

2. Mitä pelkoon sisältyy? Mitä pelkoon ei sisälly?

Pelot voi nähdä tapana: kohtaat tietyn ärsykkeen ja reagoit siihen tietyllä tavalla. Kun pystyt rajaamaan mikä on osa pelkoa ja mikä ei, pystyt käsittelemään sen.

Tämä voi turhauttaa. On kuitenkin selvää, että vain rajaamalla pelon siitä tulee käsiteltävä ja siitä voi päästä eroon.

Ehkä pelkosi on, että valitset väärän pelon? Vaikka muut pelot jäisivätkin kukkumaan olkapäälle, yhden valitseminen kannattaa. Voit aina muuttaa sitä myöhemmin.

Ja sitten vielä yksi pikkujuttu. Peloista on joskus vaikeaa, jopa mahdotonta päästä eroon. Lisäksi pelko harvoin väistyy ensimmäisellä yrittämällä.

Kokeile uudestaan. Ehkä jotain jäi huomaamatta. Se on jopa todennäköisestä. Tee pelon käsittelystä tapa.

3. Elänkö pelon kanssa, annanko sen olla vai teenkö sille jotain?

A) Elä pelon kanssa

Voit hyvin jatkaa samojen tapojesi kanssa. Mitä sitten? Asiat jatkuvat normaalissa päiväjärjestyksessä. On hyvä huomata että tämä on vaihtoehto.

Helposti sitä ajattelee, että kaikki tehtävät täytyy tehdä.

Jos siis voit elää pelon kanssa, harkitse sitä.

Etenkin virtahepojen kanssa on hyvä huomata, että osa pelkoa kuuluu prosessiin. Pelko on luonnollinen osa esimerkiksi aloittamista. Kun huomaa että pelon kanssa voi elää, on helpompi hengittää.

B) Anna sen olla

Tuottavuuden kannalta on kuitenkin paras jättää asioita tekemättä. Sitten ehtii tekemään ne tärkeimmät. Voi antaa asioiden olla.

Se on mahdollista.

Galaksit räjäyttäviä asioita on yllättävän harvassa. Ja yllättävän usein tuntuu että galaksit räjäyttäviä asioita tulee mieleen koko ajan. Varsinkin kun on menossa nukkumaan, mielessä usein alkaa mahtavien ideoiden ilotulitus.

Maailmankaikkeus jatkaa hyrräämistään, jos tapaaminen joudutaan järjestämään ilman sinua. Urasi pysynee myös pinnalla. Jopa työviikkosi saattaa pysyä raiteillaan. Saatat ehkä jopa saada enemmän aikaan.

C) Tee asialle jotain

Joskus asioita pitää kuitenkin hoitaa. Silloin auttaa, kun yksinkertaisesti pilkkoo tehtävän pienempiin osiin. Voit esimerkiksi ajastaa tehtävän kalenteriin. Päättää paikan jossa teet sen – eri paikan kuin missä olet tottunut työskentelemään. Voit puhua jollekin ja pyytää apua tehtävän tekemisessä. Tai jotain muuta. Mikä on helpointa, juuri nyt?

Tässä on kaikki vaihtoehdot. Helppoa, eikös juu?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s