Onko aamuherätys vastoin luontoasi?

Jos olet vasenkätinen, opit kyllä käyttämään oikeatakin kättäsi. Olisi vain paljon mukavampaa käyttää sitä vasenta. Vasenkätisiä opetettiin kuitenkin oikeakätisiksi  vielä jokunen vuosikymmen sitten.

Samoin vuonna 2014 elämme aamuihmisten valtakautta. Herätään kuudelta töihin ja mennään nukkumaan kymmeneltä.

Entä jos haluan olla hereillä myöhempään ja minun on vaikeaa päästä ylös sängystä aamulla?

Sit on voi voi.

Kiikutaan ylhäällä kahvikupin voimin. Horrosta häiritsevä saa tuta kammottavan kohtalon.

Kun työsopimus solmitaan, sitoudutaan usein tulemaan työpaikalle kello kahdeksaksi. Joissain ollaan moderneja ja yhdeksän on myös OK. Ja vielä huippumodernimmat työpaikat ovat sallineet joustavan työajan. Ja hei, tiesitkö että joissain paikoissa on jo mahdollista tehdä etänä töitä ihan milloin huvittaa!

Työelämä pyörii sen mukaan mikä on helpointa valvoa. Voitaisiin siirtyä siihen, mikä on työntekijöille parasta.

Tutkimuksissa on havaittu kahdentyyppisiä ihmisiä. Aamu- ja iltaihmisiä. Iltaihmiset ovat päivätöihin opetellessaan vasenkätisten asemassa. Se on vastoin omaa luontoa, mutta opetellen tottuu.

Voisiko asian miettiä niin, että käyttäisimme energiamme silloin kuin meillä on sitä eniten?

Kirjoitin muutama päivä takaperin, että iltapäivisin teemme surkeimmat päätöksemme. Mitä jos sen sijaan olisi mahdollisuus lepäillä ja taukoilla?

Onko sinun työpaikallasi mahdollisuus viettää useamman tunnin taukoa iltapäivällä?

Dilbertin kirjoittaja Scott Adams esimerkiksi viettää iltapäivänsä skannaillen tai muuta aivotonta työtä tehden.

Työnantaja voi itse miettiä, haluaako töihinsä energiapaukun vai zombin. Toisaalta hänen on ehkä itsensäkin vaikea huomata, että iltapäivällä päätöksentekokyky heittelee.

Nämä ovat tietenkin yleistyksiä. Aamu- ja iltaihmiset vaihtelevat ääripäiden välillä. Jotkut ovat enemmän, toiset  vähemmän.

Ja mistä edes tiedän, onko minun vain vaikeaa nukahtaa jostain ulkoisesta syystä?

Tähän löytyy lista ohjeita aamu- ja iltaihmisten tutkimuksesta. Yksinkertaistaen kannattaa noudattaa säännöllisiä nukkumaanmenoaikoja sekä pitää huoli siitä, että sulkee koneen ja lopettaa kännykän käytön useita tunteja ennen nukkumaanmenoa.

Kuitenkin kannattaa tehdä töitä silloin, kun siihen on energiaa. On todennäköistä, että energiatasosi on melko rutiininomaista. Pystyt näkemään tiettyjä toistuvia kaavoja, kun tarkkailet itseäsi päivittäin muutaman viikon ajan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s